Historie a provoz M 262
V létech 1949 až 1960 bylo do parku motorových vozů ČSD zařazeno více než 200 vozidel řady M 262.0. Byly projektovány a v převážné míře i vyrobeny ve Vagónce Studénka. Výroba proběhla ve třech sériích. Nejpočetnější je 3. série (začíná od inventárního čísla 091). Třetí série vozidel se od předešlých liší jak vzhledově, tak v podstatných detailech elektrické výzbroje. Motorové vozy M 262.0 byly na svou dobu moderně koncipovány. V podvozcích bylo poprvé u ČSD využito bezrozsochové vedení dvojkolí pomocí kyvných ramen, skříň byla na podvozcích uložena na vinutých pružinách systémem flexikoil, tj. bez otočných čepů s přenosem tažných a brzdných sil ojničkami. Trakční výzbroj ČKD využívalo rovněž v široké míře progresivních prvků rychloběžného motoru 12 V 170 DR s přímým vstřikem paliva, elektrická výzbroj vycházela ze systému děleného buzení hlavního generátoru, vyvinutého v ČKD. Trakční dynamo napájelo dvojici paralelně připojených trakčních motoru, u nichž je využíváno zeslabování buzeni v I. stupni. Motorové vozy byly vybaveny mnohočlenným řízením.
Motorové vozy M 262.0 byly objednány se záměrem zajistit vedení osobních vlaků i rychlíků, a to zejména na tratích s nižšími povolenými hmotnostmi na nápravu. Osvědčily se však plně i na tratích hlavních. Po více než 25 let spolehlivě dopravovaly cestující v příměstské i dálkové dopravě. V minulosti je bylo možno spatřit v čele rychlíků Praha - Most, Praha - Jihlava, Praha - České Budějovice či Chomutov - Liberec. Stálé místo měly v dopravě na místních tratích v okolí Prahy, o to i přes příliv novějších vozidel. O zdařilosti technického řešení trakční výzbroje tohoto vozidla svědčí skutečnost, že byla prakticky bez úprav s úspěchem použita v obou vyráběných modifikacích při stavbě TU 47.0. Trvající obliba motorových vozů M 262.0 u lokomotivních čet i pracovníků správkáren lokomotivních dep a stálé oddalování výroby adekvátních náhradních motorových vozů po roce 1980 vedlo k provedení dvou zkušebních rekonstrukcí, které spočívaly v náhradě původního spalovacího motoru přeplňovaným motorem typu 6 S 150 PV z ČKD Hořovice, čímž se měl vyřešit ožehavý problém náhradních dílů pro motory 12 V 170 DR (M 262.1001 a M 262.1002). Motorový vůz M 262.0 je představitelem jedné z nejúspěšnějších řad motorových vozů ČSD svou univerzálností, spolehlivostí v provozu a jednoduchostí údržby. Délka vozu přes nárazníky je 21,236 m. Rozvor podvozků běžný je 3,25 m a trakční 2,50 m. Hmotnost vozu obsazeného sedícími cestujícími je 52,2 t. Výkon motoru 12 V 170 DR je 301 kW. Výkon trakčního dynama SS 53/28x4 je 260 kW. Výkon trakčního motoru TM 39/28X4 je 130 kW. A Kompresor je typu W 115/50.